ADHD in de klas?

Gepost door Ralph op maandag, januari 2, 2017 Onder: Positief Klassenklimaat


Wat me opvalt is dat er de laatste jaren al snel veel kinderen het stempeltje ADHD krijgen als ze een keer wat drukker zijn in de klas of wanneer ze niet stil kunnen zitten.

Maar hebben dan echt zoveel kinderen in de klas ADHD of zijn het gewoon drukkere kinderen?

De meningen zijn hier sterk over verdeeld, maar het ligt er ook aan hoe snel mensen kinderen laten onderzoeken. Ik vind het belangrijk dat kinderen zichzelf mogen zijn en daar hoort druk zijn ook bij. Lekker buiten rennen en stil zitten kunnen ze later alsnog lang genoeg.

Kinderen zijn nou eenmaal lekker levendig en daarom willen ze graag van alles ontdekken en stil zitten in de klas kan daarom lastig zijn. Maar wil dat dan meteen zeggen dat ze ADHD hebben? Ik vind van niet.

Stel dat er met het leren e.d. ook problemen komen dan kan er altijd nog gekeken worden of dat er wat gaande is, maar laat kinderen eerst eens van alles ontdekken en zichzelf ontwikkelen. Het hoeft niet meteen zo te zijn dat kinderen medicatie moeten krijgen, omdat ze wat drukker zijn dan andere kinderen. Je hebt ook volwassenen die rustig zijn en volwassenen die wat drukker zijn. Bij kinderen werkt dat ook zo en zij hebben nog een hele wereld voor zich en moeten alles nog ontdekken. Als we er zo eens tegenaan zouden kijken, zouden kinderen dan niet zo snel een stempeltje krijgen met ADHD er op? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Energie kwijt kunnen buiten schooltijden
In veel huishoudens werken beide ouders en gaan kinderen naar de naschoolse opvang of ze krijgen de sleutel en gaan alleen naar huis. Buitenspelen doen veel kinderen niet meer, ze belanden aan de tablet, laptop of ze gaan spelletjes spelen op een smartphone of op de PlayStation. 


Vroeger was dat anders, we gingen na schooltijd vaak met vriendjes of kinderen uit de buurt naar buiten of we gingen voetballen, hutten bouwen of verstoppertje spelen. Op het moment dat kinderen op school in de pauze kunnen rennen en kunnen voetballen bijvoorbeeld of tikkertje kunnen doen, dan zijn ze in de klas ook wat rustiger en zijn ze wat energie kwijt.

Ze kunnen zich dan best even concentreren, maar je kunt van kinderen op de basisschool niet verwachten dat zij de hele ochtend of de hele middag stil zijn en werken. Het is iets dat we als leerkrachten niet moeten verwachten, maar dat doen we vaak wel. Kinderen moeten stil zitten, hun werk maken en als ze praten wordt er vaak gezegd dat ze zich moeten concentreren en stil moeten zijn.

Ik wissel het in de lessen af door kinderen samen te laten werken in groepjes of in tweetallen. Daardoor kunnen ze met elkaar praten en leiden ze andere kinderen ook niet af. Ze mogen overleggen, ze leren hierdoor samen te werken, rekening te houden met elkaar en elkaar te helpen.

Kinderen kunnen veel van elkaar leren en doordat ze mogen praten, kunnen ze ook wat energie uiten. Dat ze op een eigen plek moeten blijven zitten, is wat anders. Rondrennen in de klas accepteer ik niet, maar sommige kinderen hebben het soms even nodig om te bewegen. Daar kan het programma in de klas dan even op aan worden gepast, zodat de leerling ook zijn energie kwijt kan en dan weer zichzelf kan concentreren en bij de les kan blijven.

Drukte in de klas aanpakken?

Je hebt drukke kinderen en je hebt mega drukke kinderen, maar hoe druk een kind ook is, ik vind het belangrijk dat kinderen hun energie kwijt kunnen.

-         Na schooltijd buiten spelen. Als kinderen een groot deel van de dag binnen hebben gezeten en hebben gewerkt zijn ze er aan toe om even lekker uit te razen. Sommige kinderen zijn gewoon buiten en praten met andere kinderen, anderen hebben het nodig om even rond te rennen. Geef er aan toe en laat de kinderen na schooltijd even doen waar ze zin in hebben...

Als ze meteen weer naar zwemles moeten, is er geen vrije tijd voor de kinderen en is het alleen maar moeten voor ze. Hierdoor kunnen kinderen geprikkeld worden en daardoor kunnen ze sneller moe worden en kan de concentratie ook afnemen.

Laat kinderen daarom zoveel mogelijk buiten spelen, zodat ze even lekker hun energie kwijt kunnen. Natuurlijk kan dat niet altijd daar ben ik me als leerkracht ook van bewust, maar het is wel goed dat kinderen even energie kwijt kunnen, op de manier die bij hen en bij de dagindeling past.

-         Minder op de apparaten (met name thuis maar ook op school). Kinderen groeien op met de apparaten en dat is heel anders dan vroeger. Je kunt als ouder ook afspraken maken met je kinderen over de apparaten. Bij goed weer eerst naar buiten en als het regent een keer extra tv kijken bijvoorbeeld.

Als je daar consequent in bent, dan kun je daar veel mee bereiken. Kijk daarbij niet naar wat andere ouders doen, maar volg je eigen gevoel in wat jij het beste vindt voor je kind.

-         Meer samen leren spelen. Het is belangrijk dat kinderen samen spelen, want ook daar leren ze veel van!

-         Sporten zodat ze hun energie kwijt kunnen. Ze kunnen voetballen en dat kan buiten in de buurt, maar het kan ook bij een club, net wat de kinderen leuk vinden en welke opties er zijn.

-         Een hobby zoeken waarbij ze hun energie kwijt kunnen. Sommige kinderen willen graag iets doen met andere kinderen en dat kan bij een sport zijn, maar ook knutselen kan leuk zijn of een andere hobby die ze bij een club of thuis uit kunnen oefenen. Heb jij nog tips?

In: Positief Klassenklimaat 


Tags: adhd  druk in de klas  adhd basisschool  adhd in de klas 
blog comments powered by Disqus

 

 

Vond je dit een leuk blogbericht? Vul hiernaast vrijblijvend je naam en email in en ontvang GRATIS:

  • ‘150 Tips …om kinderen te laten zien dat je om ze geeft’ (Ebook).
  • Updates! Ik houd je op de hoogte van belangrijke updates.
  • Ontdek ook (net als 2247 anderen) hoe jij (nóg) positiever voor je klas staat.
150 Tips Positief Leren




 

Niks Missen? Like Mij

Mooi en gezondMooi en gezond