Complimenten geven in de klas op een bewuste manier

Posted by Ralph on Wednesday, February 8, 2017 Under: Complimenten


Als leerkracht ben je heel vaak trots op de jongens en meisjes uit jouw klas.
Een zinnendictee foutloos gemaakt, een kleine ruzie die zelf is opgelost of de eerste koprol tijdens het gymmen die wel goed gelukt is. 

Denk ook aan een mooie tekening speciaal voor jou gemaakt of een liedje die jij hebt aangeleerd direct goed wordt meegezongen. Hoe vaak komt het wel niet voor dat iemand iets liefs doet voor een ander. Zo zijn er talloze situaties te bedenken waarin jij als leerkracht trotser dan trost ben. Dat maakt ons beroep ook zo leuk! 

Vaak geef jij dan in de bovenstaande situaties automatisch een complimentje of je bekrachtigt het gedrag op een andere manier. 

Iedere leerkracht geeft veel complimenten, als dit niet zo is moet je vandaag nog een ander beroep gaan kiezen. Het geven van complimenten is echter ook iets dat je heel bewust kunt inzetten! 

Hoe vaak komt het tegenovergestelde wel niet voor in onze praktijk. Er zijn zoveel situaties op te noemen waarbij een compliment geven niet eens mogelijk is. Laat staan dat je een situatie positief kunt omdraaien. 

We herkennen het allemaal. Een jongen uit jouw klas luistert niet goed naar je. Een meisje uit jouw klas toont geen respect voor jou als leerkracht. Misschien wordt er wel ronduit brutaal gereargeerd op jouw vragen. 

Ook kan het voorkomen dat je een bepaald tafelgroepje te veel aan het corrigeren bent of als je een meisje in je klas hebt die té negatief over zichzelf denkt. 

Het geven van complimenten aan de kinderen in jouw klas heeft als het goed is een bewust doel. Het doel van jou is om gedrag dat gewenst is te bevorderen, en gedrag dat niet gewenst is te doen afnemen. Als je het op een juiste manier inzet, dan kan het jou en je kinderen ontzettend veel opleveren! 

‘Complimenteren kun je leren’ 

Het geven van een compliment gaat verder dan alleen maar ‘goed zo!’ roepen of je duim opsteken. Natuurlijk is dat ook hartstikke oké en heeft het ook nut, namelijk aanmoedigen! Maar wil je graag een gedragsverandering bij je kinderen in de klas teweeg brengen, dan is er meer voor nodig. 

Als je de juiste complimenten weet te maken op de juiste momenten dan is het een zeer krachtig middel. Het komt echter wel een beetje precies. Er komt dus veel meer bij kijken en geef nou eens toe hoe vaak heb jij hier bewust over nagedacht? 

Bij het geven van een compliment is het belangrijk dat het positief is. Door tegen een jongen uit jouw klas te zeggen dat hij goed zijn best heeft gedaan met zijn rekensommen, maar volgende keer niet zo moet treuzelen, is het natuurlijk geen compliment meer. 

Door een ‘maar’ te gebruiken wordt hetgeen je ervoor hebt gezegd eigenlijk teniet gedaan. Alleen de informatie die na de ‘maar’ is gekomen zal blijven hangen. Deze jongen uit jouw klas zal dus niet onthouden wat hij goed heeft gedaan, maar alleen wat het niet goed heeft gedaan. En dat is nou juist niet de bedoeling van een compliment! 

Ik heb een voorbeeldje voor je uitgewerkt hieronder: 

Karin (6 jaar) was vanochtend al wat eerder begonnen met het opruimen van de blokken en besloot om zelf alles te sorteren en terug in de diverse opruimbakken te leggen, als verrassing voor de juf! Natuurlijk zijn niet alle blokken goed gesorteerd. Verschillende grootes? en gekleurde blokken liggen verkeerd in de opruimbakken. 

Als Karin net alles heeft opgeruimd komt de juf vluchtig naar haar toe. De juf van Karin reageert inderdaad verrast! 

‘Wauw, je bent al klaar met het opruimen van alle blokken, wat fijn zeg! Maar wat zie ik nu, je hebt er wel een  enorme bende van gemaakt zeg! Zo kun je niets meer terugvinden en dat vind ik niet fijn. 

Het compliment wordt totaal teniet gedaan, doordat de juf begint over de bende die Karin ervan gemaakt heeft. Natuurlijk is het logisch dat dit je als juf opvalt, omdat je het vervelend vindt. De boodschap die je ermee afgeeft is echter: ‘Je maakt een bende in de opruimbakken als je zelf begint met opruimen en daar wordt de juf niet blij van.’ 

Ik weet niet of je mijn gratis ebook ‘150 Tips …om kinderen te laten zien dat je om ze geeft’ al hebt gedownload? Klik op deze link, vul je naam en beste emailadres in en claim jouw versie. (Denk aan het bevestigen wanneer je mijn mailtje ontvangt).

In : Complimenten 


Tags: complimenten  bewust complimenteren  complimenteren voorbeelden 
blog comments powered by Disqus

 

 

Vond je dit een leuk blogbericht? Vul hiernaast vrijblijvend je naam en email in en ontvang GRATIS:

  • ‘150 Tips …om kinderen te laten zien dat je om ze geeft’ (Ebook).
  • Updates! Ik houd je op de hoogte van belangrijke updates.
  • Ontdek ook (net als 2247 anderen) hoe jij (nóg) positiever voor je klas staat.
150 Tips Positief Leren




Loading

 

Niks Missen? Like Mij

 

Boeken algemeen