Problemen Pellen

Posted by Ralph on Tuesday, December 11, 2012 Under: Oefening

Kids’ Skills

Best wel een pakkende titel toch? Twee woorden die een treffende titel maken! Sinds kort ben ik begonnen aan de cursus Kids’ Skills. Mijn eerste bijeenkomst heb ik geleerd dat het belangrijk is om een probleem te pellen.

 

Ik mag niet meespelen

Een jongen (of meisje) uit je klas kan een probleem hebben. Bijvoorbeeld: ‘Ik mag niet meevoetballen. Dit is voor hem een groot probleem, waar ik als leerkracht soms te gemakkelijk over heen stap. Ik kom dan vaak met een dooddoener: ‘misschien mag je morgen meedoen’ of ‘probeer eens met die of die te spelen’.

 

Intrinsieke motivatie bij het kind

Wat ik van de eerste Kids’ Skills bijeenkomst heb geleerd is én eigenlijk is dit ook wel logisch… Ik hoop dat deze jongen zijn probleem echt zelf wil oplossen! Is dit nu wel of niet een groot probleem voor hem?! Zo niet, dan hoef je niet eens te beginnen met hulp te bieden. De jongen of het meisje met het probleem moet het zelf willen oplossen (intrinsieke motivatie).

 

Vaardigheden om problemen te laten verdwijnen.

Wanneer dit toch het geval is, kun je samen het probleem aanpakken door het probleem te pellen met elkaar. Je gaat kijken welke vaardigheden er nodig zijn om dit probleem te laten verdwijnen. Soms moet je een probleem opsplitsen. Mag deze jongen nooit ergens aan meedoen of mag hij alleen niet meevoetballen?

 

Probleem: Ik mag niet meevoetballen.

Dit probleem kun je pellen door veel stapjes, die hiervoor komen, uit te gaan voeren.

·        op wat voor een manier vraag jij of je mee mag doen?

·        geef je wel eens een complimentje aan een klasgenoot/ medespeler?

·        of ben je alleen maar aan het afkraken?

·        weiger jezelf wel eens kinderen bij een spel?

·        spreek je wel eens af om na schooltijd te voetballen?

·        ben jij op tijd aanwezig bij het maken van de teams?

·        kan jij goed voetballen of ben je meer een keeper?

·        mogen je kleren vies worden of ben je bang om te vallen?

 

Nu is het probleem al veel overzichtelijker en eigenlijk nog maar een ‘probleempje’. Het is mogelijk om al deze deelstappen samen op te schrijven en te evalueren na een paar schooldagen.

 

Door deze deelstappen is het voor een kind overzichtelijker en duidelijker. Deze jongen ziet wat hij er zelf aan kan doen (denk aan de intrinsieke motivatie). Nu gaat hij positief en enthousiast met de deelstappen aan de slag en voor je het weet voetbalt (of keept) hij weer mee met alle voetballers.

In : Oefening 


Tags: kids' skills  problemen pellen  intrinsieke motivatie  probleem opsplitsen  complimentje 
blog comments powered by Disqus

 

 

Vond je dit een leuk blogbericht? Vul hiernaast vrijblijvend je naam en email in en ontvang GRATIS:

  • ‘150 Tips …om kinderen te laten zien dat je om ze geeft’ (Ebook).
  • Updates! Ik houd je op de hoogte van belangrijke updates.
  • Ontdek ook (net als 2247 anderen) hoe jij (nóg) positiever voor je klas staat.
150 Tips Positief Leren




Loading

 

Niks Missen? Like Mij