And the winner is ….. de inspecteur!

Posted by Juf Jedermann on Saturday, February 11, 2012 Under: Juf Jedermann

‘Juf’, ik ben klaar’, zegt Hayo met een zachte, lijzige stem tegen haar collega en dan weet zijn juf al genoeg. Hij levert zijn opstel in. ‘Dat is snel, Hayo, we zijn nog maar vijf minuten bezig.’ ‘Ja, maar …’, en de rest van zijn woorden vervliegt in de lucht. Hij heeft gewoon niets te zeggen. Ze kijkt even naar hem en dan naar zijn verhaal. ‘Er staat geen titel boven’, zegt ze en stuurt hem terug. Even later staat hij weer voor haar. De titel staat er samen met de zin ‘Twas hil spanent’. Jammer, Hayo is vandaag  niet te bewegen tot een betere prestatie. ‘Het ligt me gewoon niet, juf’, zucht hij, iets wat hij regelmatig doet. De rest van deze groep 8 doet het nauwelijks beter. Onleesbaar (met of zonder reden), te weinig, iets dat nergens op slaat of een tekort aan fantasie of…. ja, noem het en het komt in deze groep voor, stellen is duidelijk niet hun sterkste kant.

Iedere leerkracht doet elke dag weer verschrikkelijk zijn best om de leerlingen zo goed mogelijk les te geven en rekening te houden met wat inspecteurs in de loop der jaren aan verbeterpunten hebben aangedragen: Handelingsgericht werken, citotoetsen, handelingsplannen, onvoldoendes die met hulpplannen bestreden worden en ga zo maar door.  Intensieve cursussen worden gevolgd, die vooral op deeltijders en leerkrachten met jonge kinderen een zware wissel trekken.  Met ‘vrouw’ en macht wordt eraan gewerkt om het onderwijs te verbeteren. En toch… bij het bericht dat de school door de inspecteur bezocht zal worden, slaat de stress weer toe, terwijl alles juist zo goed loopt.

De directeur leest de brief van de inspecteur tijdens de vergadering voor: ‘Graag zou ik de volgende lessen zien.’ Haar collega van groep 8 trekt wit weg als ze hoort wat de inspecteur bij haar wil komen bekijken:  een stelles. Ze heeft rekenen goed en taal al aardig op de rails gekregen in de afgelopen twee jaar, maar  uitgerekend de opstellen zijn dus nog steeds een puinhoop. Juf Jedermann ziet haar schrikken en denkt ineens aan een paar voorbeeldlessen die een vriendin haar opstuurde. ‘Dat gaat jou wel lukken’, zegt ze tegen haar collega, die poogt er onderuit te komen. Ze stopt midden in haar protest en zegt tegen de directeur: ‘Oké. Jedermann zegt dat het gaat lukken.’

En zo start de snelcursus ‘Verhalen schrijven’ met een groep waarin maar een paar leerlingen echt een letter op papier krijgen. Juf Jedermann zorgt voor de inhoud, maar de organisatie kun je wel aan haar collega overlaten. Allereerst krijgt iedereen een blad met Schrijftips. In grote lijnen is elke voorbeeldles volgens die tips uitgewerkt, maar met concrete ideeën en een basiswoordenschat.* Hoe begin je het verhaal, beschrijf de personages (hoe zien ze eruit, wat voor karakter hebben ze), waar speelt het verhaal zich af, wat is het ‘probleem’ en natuurlijk de ontknoping. Kan een zo voorgekauwde les nog verrassende resultaten opleveren? Ja , want met onderwerpen als Een ufo in de stad, Prinses in gevaar, Een merkwaardige machine en nog veel meer intrigerende titels kan het verhaal alle kanten op door de keuzes die de leerling maakt. En zelfs Hayo presteert het halverwege de vooroefeningen al een verhaal van ZES regels te schrijven al is hij weer de titel vergeten en zucht hij nog steeds, maar dat is een gewoonte geworden. De verhalen worden allemaal in hun mappen bewaard die de inspecteur na de instructie met plezier leest. Ze krijgt een tien met een griffel!

Maar het grootste succes boekt haar collega toch als de ‘gouden’ schoolgriffel kort daarna tijdens de kinderboekenweek uitgereikt wordt aan …. nee niet aan Hayo, maar aan Irene uit haar groep die al vanaf de kleuters weigert iets te doen waar ze niet zelf achterstaat en tot voor kort zat stellen daar nog bij. Nu neemt Irene trots de vulpen in ontvangst voor haar grappige Sinterklaasverhaal van twee en een half kantje. ’t Is nog maar oktober, maar ‘who cares’? Soms is het bezoek van een inspecteur dus wel nuttig. Jammer dat zijn of haar komst altijd zoveel stress met zich meebrengt.  

*http://www.123lesidee.nl/index.php/site/links/384

Wil je meer weten? Scroll naar ‘Stelopdrachten voor groep 5/6/7’ En bekijk vanaf De drie wensen t/m de Schrijftips (10 maal een link) Echt een goede start om stellessen op poten te zetten.

In : Juf Jedermann 


Tags: inspecteur  opstel  groep 8  stellen  verhalend schrijven 
blog comments powered by Disqus

 

Juf Jedermann Blog Update




Heb jij ook genoten van dit verhaal? Meld je dan (net als 101 anderen) direct GRATIS aan voor de Juf Jederman Blog Update.

Vul hier links je voornaam en emailadres in en ontvang één keer in de week een nieuw verhaal van Joke de Bruijn!

Loading

Ja, stuur mij een mailtje als er

een nieuwe blog is geplaatst!

 

Joke de Bruijn woont in het westen van Nederland en is 69 jaar. Ze heeft één zoon en ze is gek op haar aanlooppoes Chippie. Er is pas op latere leeftijd ontdekt dat ze ADD heeft.

Joke heeft heel veel hobby’s: lezen, puzzelen, computer, creatieve dingen, fietsen, zwemmen, tekenen, knutselen, op vakantie gaan en ze is ook nog actief op diverse onderwijsfora.

In verband met een fusie van twee scholen en een overschot aan personeel is ze gestopt met werken. Ze heeft een 41 jarige onderwijscarrière achter de rug.

Ze zal onder de titel De avonturen van juf Jedermann verhalen schrijven die 'iedereen' die in het onderwijs werkt, meegemaakt zou kunnen hebben.

Namen van leerlingen, ouders en leerkrachten zijn veranderd en mocht je jezelf herkennen dan berust dit (waarschijnlijk) op toeval.

 Word Ook Fan!